Ilustrátoři, neberte špatně placenou práci! Zadavatelé, přestaňte nám ji nabízet!
Ilustrace v době koronakrize: Ilustrátoři, neberte špatně placenou práci! Zadavatelé, přestaňte nám ji nabízet!
V mailu mi před dvěma dny přistála nabídka na zdánlivě krásnou práci: ilustrujte nám knihu o pražských strašidlech. Níže se dozvíte, proč práce není tak krásná, jak by se mohlo zdát. Z podstaty žádnou práci neodmítám, proto jsem si vyžádala konkrétní poptávku. To, co přišlo zpět, mě opravdu zvedlo ze židle.
Protože nechci veřejně očerňovat konkrétní nakladatelství, ale spíše poukázat na trend, zachovávám anonymitu a zveřejňuji ji bez konkrétních údajů. Paní redaktorka mi píše:
„V tuto chvíli bych potřebovala 1-2 ukázkové barevné ilustrace k úvodní kapitole. Je na to cca 10 dní (do 30.4.2020). Potom ilustrátorovi, který bude vybrán, mohu ihned poslat podklady. Kompletní ilustrace budou potřeba do 30.6.2020.“
Na tom asi není nic divného, je to tendr, říkám si. Někomu může nevyhovovat, protože po vás chtějí práci zadarmo už od začátku. Abyste předvedli, co umíte, stačí ukázat portfolio. Ale dobrá tedy. Pak ale přišlo to opravdu zajímavé:
„Rozsah práce: kniha má 8 kapitol, samotný text bude odhadem na 100 tiskových stranách; na každé dvoustraně by měla být 1-2 ilustrace – počítám s tím, že někde budou stačit jen malé špičky (to znamená malé ilustrace do textu); odhaduji, že celkově by se mohlo jednat o zhruba 45 ilustrací (včetně těch malých špiček) + 1 na obálku. Honorář: 25000 Kč.“
25 000 Kč za 45 ilustrací plus ilustrace na obálku. Počítejte spolu se mnou: 25000 děleno 45 je 555,6 za jednu ilustraci. Dejme tomu, že byste jednu ilustraci dělali dvě hodiny, to je hodinovka 275 Kč za hodinu.
Docela v pohodě, je čas krize, řeknete si možná. Musím vám oponovat: Ne, to není v pohodě.
Pětačtyřicet ilustrací nezvládnete dělat po večerech
Pětačtyřicet ilustrací, z nichž jsou některé celostránkové, totiž nezvládnete dělat po večerech nebo po své placené práci, přestože si to teď myslíte. Nezvládnete je udělat bokem, a už vůbec je nezvládnete za týden nebo za čtrnáct dní.
Já jsem docela rychlá ilustrátorka. Protože se věnuji novinové ilustraci, troufám si říct, že jedna z nejrychlejších u nás. Přesto mohu zodpovědně prohlásit, že zakázka na takovou knižní ilustraci by mě vyblokovala klidně na měsíc či měsíc a půl na full time, pokud bych ji měla udělat opravdu podle svých nejlepších standardů.
Na tom, že daná cena není v pohodě pro mě, koneckonců ale nezáleží. Já si takové nabídky mohu dovolit odmítnout. To, na čem záleží ale je, že tato cena za uvedený objem práce není v pohodě ani pro žádného dalšího ilustrátora a je hrozně nebezpečné předstírat opak.
Není dobrá pro studenta ilustrace, pro ilustrátora-hobbíka ani pro mámu, která se snaží si ilustrací přivydělat k mateřské, tahle cena je prostě úplně „v nepohodě“ pro všechny – a v důsledku i pro knižní trh jako takový.
A hodně v nepohodě je i vysvětlení oné konkrétní paní redaktorky: „Tak víte, jak to chodí teď na trhu s knihami… To bychom ty knihy už vůbec nemohli vydávat, já na to prostě víc peněz nemám.“
„V nepohodě“ je taková nabídka i z dalších důvodů: snaží se totiž pod rouškou koronakrize převést všechna rizika na stranu nejslabšího článku řetězce – a tím je samozřejmě ilustrátor.
Kdo jsou současní čeští ilustrátoři a ilustrátorky
Ráda bych na základě své zkušenosti z Czech illustrators specifikovala, kdo jsou to současní čeští ilustrátoři a ilustrátorky. Jedná se často o o mladé lidi – většinou o mladé ženy, které mají (stejně jako já) často malé děti a ilustrátorství se snaží s péčí o ně skloubit. Nebo jsou to tatínkové, kteří se snaží uživit rodinu a mají ženu na mateřské. Nebo jsou ti lidé ještě na škole a potřebují se uživit. Nebo jsou to ilustrátoři starší, kteří třeba o někoho pečují, a také potřebují nějak důstojně žít.
Jsou to tedy lidé, kteří nedosáhnou na žádnou státní podporu. Přestože třeba spolupracují s nakladatelstvími dlouhodobě, v současné prekarizované době je žádné z nich nezaměstná. Na rozdíl od redaktorek či redaktorů, které jsou většinou zaměstnaní, ilustrátoři nemají žádné smlouvy o dlouhodobé spolupráci, a až na čestné výjimky ani žádnou finanční rezervu. Netýká se jich žádná sociální ochrana: nemají tříměsíční výpovědní lhůty a pokud jsou nemocní nebo z nějakého jiného důvodu pracovat prostě nemohou, je to opět jen jejich problém.
Všichni tihle lidé možná sní o tom, že by ve svém portfoliu měli práci na knize o pražských strašidlech. A myslí si, že takovou práci odmítnout je nevýhodné. Přece jen jsou to alespoň nějaké peníze, a ve výsledku vypadají jako dobrá suma. Řada ilustrátorů si myslí, že si podobnou nabídku práce nesmí dovolit odmítnout.
Ale já musím za kolektiv Czech illustrators a především sama za sebe říct: NABÍDKY TAKOVÉ PRÁCE ILUSTRÁTORŮM NEPOMÁHAJÍ, ba naopak. To, že uvěří, že se jim taková zakázka vyplatí, dostává tyto tvůrčí lidi na hranici fyzického vyčerpání a jejich rodiny v současné náročné situaci do ještě většího stresu – nebo rovnou na hranici chudoby.
Podívejme se na zmíněnou zakázku blíž
Jedná se o zakázku na knižní ilustrace – to je odvětví ilustrace, která pro spoustu lidí představuje úplný vrchol toho, o co se ve své ilustratorské dráze snaží.
Obvykle tomu odpovídá také zpracování. Novinová nebo časopisová ilustrace zanikne spolu s médiem a skončí po několika dnech, týdnech až měsících v koši. Kniha je ale artefakt, který tu s námi bude pořád. Nebo by alespoň měla, pokud je kvalitní.
Podle mých zkušeností i zkušeností mnoha kolegů a kolegyň se tvůrci v případě knižní ilustrace snaží dát do práce to nejlepší – osobní angažovanost v projektu, dovednosti i umění. Ilustrace ke knihám by přece měly být krásné a výpravné. Často jsou celostránkové a rozhodně by neměly být šité horkou jehlou.
Je naprostou iluzí si myslet, že jakoukoli propracovanou, celostránkovou a barevnou knižní ilustraci zvládne ilustrátor za hodinu nebo za dvě. Pokud kreslí realistickým stylem jako třeba já, ale i pokud má ilustrace být jen třeba zajímavě barevná a má mít zajímavou kompozici, bude trvat v průměru několik hodin. Rozhodně ne dvě.
Ale ani malé ilustrace do textu, „špičky“, jak jim hezky říká paní redaktorka z nakladatelství v mailu, se nedají odbýt. Je iluzí si myslet, že takových ilustrací „nasekáte“ za hodinu několik. Jo, možná to zvládnete. Pak se ale nabízí otázka, zda nepůjde v tomto případě dolů kvalita – a to až na hranici, kde možná takovou knihu nejen nemá cenu kreslit, ale nemá ji ani smysl čtenářům nabízet a tedy ani vydávat.
Čímž se dostáváme k tomu, proč byste takhle špatně placenou práci neměli brát (a to ani pokud jste začínající ilustrátor, maminka, co si snaží přivydělat k mateřské nebo kdokoli další).
Deadline se blíží, nastavujete dny a noci, pijete litry kafe…
Zadavatelé, v tomto případě nakladatelství, často spoléhají na to, že vezmete všechny „více-náklady“ na sebe. Že pokud vám to bude trvat déle, než je první rozvaha nad hodinovkou, je to váš problém. Pokud strávíte nad jednou ilustrací – představte si třeba obálku – místo dvou hodin, které jste si spočítali, celý jeden den, je to váš problém. Pokud vám v průběhu práce odejdou záda, hlava, počítač nebo partner od rodiny – opět se jedná jen a jen o váš problém.
A tohle je přesně situace, ke které v ilustraci typicky dochází: Máte podepsanou smlouvu a v ní je honorář, suma, která sice vypadá obstojně, ale neodpovídá vaší časové a tvůrčí investici. Deadline se blíží. A tak nastavujete dny a noci, pijete litry kafe, abyste to vydrželi, nejste schopní dostát svých závazků v rodině a váš život jde celkově úplně do kopru. Jako každý správný ilustrátor se totiž snažíte odvést na zakázce tak dobrou práci. Nejen proto, abyste si ji mohli dát do portfolia. Hlavně nechcete, aby to dopadlo špatně, protože tušíte, že pod těmi ilustracemi nebo komiksem v knížce budete podepsaní tak nějak už navždy. Profesionální čest vám jednoduše nedovolí to odfláknout.
Všichni vnímáme, že se v současné době dramaticky proměnily podmínky, nejen na knižním trhu, ale v umění a ve společnosti jako takové. Barokní instrumentalistky skončily v Lidlu na kase, pěvkyně zpívají žalozpěvy ze zahrádek svých domků na předměstí o tom, že nemohou zpívat.
Brát alespoň špatně placenou práci = dobrá strategie, jak krizi přežít..?
Možná, že se bojíte budoucnosti a myslíte si, že brát alespoň špatně placenou práci je dobrá strategie jak krizi přežít. Moje zkušenost je, že to rozhodně strategie je, ale špatná.
Jasně: je krize a všichni jsme za práci vděční a šli jsme s cenami dolů. Existuje ale jistá hranice, pod kterou to už není rozumné. Váš nejdůležitější nástroj jste vy sami. Když přeceníte své síly, vyčerpáte se a zabijete čas tvůrčí prací, která je ve finále hůř placená než ta kasa v Lidlu, nakonec nevyděláte nic, a už vůbec nic nenamalujete. Moje zkušenost velí, že právě nyní, kdy práce možná objektivně ubývá, bychom si měli o to víc hlídat, jakým projektům se věnujeme a jak jsou zaplacené. Musíme si dávat dvakrát takový pozor, aby z nás přemíra špatně placené práce nevycucala všechen život. Ani v krizi totiž nepřestal fungovat jeden základní princip: špatně placená práce stojí v cestě té normálně nebo dokonce dobře placené.
No jo, říkáte si možná, ale co mají dělat nakladatelé, kteří objektivně žádné peníze nemají a přesto chtějí vydávat knihy?
Za mě je odpověď jasná: Nakladatelé, pokud si nemůžete z běžného rozpočtu dovolit autora (nebo ilustrátora) alespoň nějak důstojně zaplatit, vaší odpovědností je prostředky navíc sehnat. Udělat na knihu fundraising, zkusit požádat o zdroje komunitu kolem nakladatelství, upravit náklad nebo prodejní cenu a podívat se po grantech, případně sponzorech pro daný titul.
Knihy nejsou štíty pro lékaře – pokud na ně nemáte peníze, nikdo vás nenutí, abyste je vydávali zrovna teď. Dalším řešením může být i omezení rozsahu práce, prostě chtít ilustrací méně (v tomto případě například o polovinu). A pak samozřejmě existuje extrémní řešení. Pokud nemáte na to, abyste zaplatili autory, knihy prostě nevydávejte. Neboli vydávejte jich méně, ale s tím, že jsou všichni férově zaplacení.
Totéž platí o jakýchkoli charitativních, dobročinných a dalších projektech, s nimiž se v poslední době roztrhl pytel. Zadavatelé, opět opakuji: Pokud se snažíte dělat nějakou „dobrou věc“, začněte prosím tím, že dáte férový honorář člověku, od něhož ji chcete výtvarně zpracovat.
Pokud nabízíte různým tvůrcům, aby svým obsahem naplnili vaši online platformu, případně pro váš online přímo něco vytvořili – opět: je to práce, tvůrce to stojí buď čas, anebo tím zhodnocují léta své práce a úsilí. Místo tak často nabízeného „zviditelnění“, které jim nájem rozhodně zaplatit nepomůže, jim nabídněte prosím normální finanční odměnu.
Současná krize je pro mnoho z nás příležitostí se nad věcmi lépe zamyslet. Měla by být rozhodně podnětem k úvahám o tom, zda má smysl se do některých projektů pouštět. Taková úvaha by mohla vypadat například následujícím způsobem: Pokud nemám na to, aby pro mě pracoval kvalifikovaný a talentovaný člověk, a pokud jsem mu schopná nabídnout menší hodinovku než třeba paní na úklid nebo instalatérovi, má vůbec cenu takový projekt uskutečňovat?
Možná, že toho opravdu v posledních letech vznikalo příliš. Možná, že je čas soustředit se namísto kvantity na kvalitu a v některých případech prostě nedělat nic.
Nepochybuji o tom, že zakázka na ilustrace do knihy o pražských strašidlech se třeba kolegovi, který začíná a nemusí život rodinu, nebo se prostě jen o trochu víc bojí o budoucnost, bude zdát dost dobrá na to, aby ji vzal.
Pro mě je to ale právě tento druh projektu.
Za kolektiv ilustrátorů Czech illustrators
Komiksová kreslířka a ilustrátorka
Toy_Box
Na závěr připojuji svůj návrh kalkulace pro zakázku odpovídajícího rozsahu (pro knihu o pražských strašidlech). Kalkulace jsou orientační, vycházeli jsme spolu s dalšími ilustrátory z toho, jak bychom nacenili zmíněnou zakázku pro různé ilustrátory v různých fázích jejich života a tvorby.
1) Kalkulace na výše zmíněnou zakázku pro ilustrátora typu Profík (tj. máte vystudovanou škou, nějaká léta praxe a nějaké ceny na kontě, o vaší práci je zájem, věc pomůžete prodat, protože máte vlastní publikum – na sociálních sítích cca nad 3000 followers)
Obálka na knihu … 5000 Kč až 10 000 Kč
20 celostránkových celobarevných ilustrací (jedna za 1750 Kč) … 35 000 Kč
20 malých ilustrací do textu (jedna za 700 Kč) … 14 000 Kč
Cena za celou práci předběžně (měsíc a půl až dva měsíce práce) … 49 000 Kč
Náklady navíc:
Předsádky, titul, patitul … 2500 Kč až 3000 Kč podle náročnosti
Ruční typografie/kaligrafické nápisy … dle hodinové sazby 1000 Kč až 1200 Kč na hodinu
2) Kalkulace na zmíněnou zakázku pro ilustrátora typu Běžný ilustrátor (má střední nebo vysokou školu výtvarného zaměření nebo příbuzného oboru, má běžně zakázek tolik, že ho uživí, léta praxe, na soc. sítích okolo nebo nad 1000 followers)
Obálka na knihu … 3000 Kč až 5000 Kč
20 celostránkových celobarevných ilustrací (jedna za 1500) … 30 000 Kč
20 malých ilustrací do textu (600 Kč) … 12 000 Kč
Předsádky, titul, patitul … 1500 Kč
Cena za celkovou práci (měsíc a půl až dva měsíce práce) … 42 000 Kč až 43 500 Kč
3) Kalkulace na výše zmíněnou zakázku pro ilustrátora typu Začínající ilustrátor/Student
Obálka na knihu … 2000 Kč
20 celostránkových celobarevných ilustrací (jedna za 1200 Kč) … 24 000 Kč
20 malých ilustrací do textu (jedna za 500 Kč) … 10 000 Kč
Cena za celou práci (měsíc a půl až dva měsíce práce) … 36 000 Kč
4) Kalkulace pro všechny, kteří se ilustrací neživí – snaží se jí mít jako „vedlejšák“ nebo jako „brigádu“ ke své stálé práci
Odhadněte si nebo změřte, kolik času vám trvá práce na jedné ilustraci (v tomto případě by to bylo velká a malá, barevná ilustrace). Odhadněte si nebo změřte, kolik hodin času můžete v měsíci práci na ilustracích věnovat.
Příklad: jsem máma na mateřské a od pondělí do pátku se můžu věnovat ilustraci dvě hodiny potom, co děti usnou. To je 10 hodin týdně a 40 hodin měsíčně.
Vydělte celkové pensum vašeho disponibilního času časem jedné ilustrace.
Příklad: Jedna ilustrace mi trvá 3 hodiny, ať se snažím sebevíc. To znamená, že 40 hodin vydělím třemi: 40/3 = 13 ilustrací za měsíc, víc nezvládnu, ani kdybych se rozkrájela. Kolik si musím za každou z nich říct, aby se mi to vůbec vyplatilo jako vedlejší příjem?
Pozn. Kalkulace vycházejí z cen v létě 2020. Nejsou průběžně aktualizovány.
Ilustraci zdar!
Za Czech illustrators Toy_Box